0
ایران، تهران
ایران، تهران
«فصل قیام» در تراز جهانی/ فرصت بازی‌های رایانه‌ای برای معرفی قیام عاشورا

«فصل قیام» در تراز جهانی/ فرصت بازی‌های رایانه‌ای برای معرفی قیام عاشورا

دفاع پرس گزارش می دهد:«فصل قیام» در تراز جهانی/ فرصت بازی‌های رایانه‌ای برای معرفی قیام عاشورا

بازی‌های رایانه‌ای ظرفیت و فرصتی برای ترویج فرهنگ دینی به شمار می‌روند که بازی «فصل قیام» در همین راستا و با کیفیت و در تراز جهانی می‌تواند سفیر شیعه در جهان باشد.

به گزارش روابط عمومی منادین،بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یکی از درآمدزاترین بخش‌های فرهنگ و هنر و رسانه در دنیای مدرن تحولات شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده‌اند. سود صنعت گیمینگ در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است که رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را نیز تجربه کرده است و این مساله نشان از رشد سریع این صنعت دارد.

برای آن‌که حسی ملموس از این رقم داشته باشیم، می‌توان آن را با درآمد نفتی سالانه کشورمان مقایسه کنیم. درآمد سالانه کشور از فروش نفت هم‌اکنون حدود پنج تا هشت میلیارد دلار است؛ یعنی درآمد صنعت گیمینگ چیزی حدود ۲۲ برابر درآمد نفتی ایران است.

انتظار می‌رود مجموع درآمد این صنعت تا سال ۲۰۲۲، به ۱۸۹.۶ میلیارد دلار افزایش یابد. این رشد با افزایش بازی‌های موبایلی از جمله تبلت‌ها انجام می‌شود که تقریباً نیمی از بازار را به خود اختصاص داده است.

هرچند سهم تولید بازی‌های رایانه‌ای با مضامین دینی و مذهبی، سهم اندکی است، اما تلاش‌هایی در حال صورت گرفتن است که می‌تواند نویدبخش آغاز اتفاقات خوبی در این حوزه باشد. نمونه این فعالیت‌ها تولید بازی «فصل قیام» دومین نسخه از سه‌گانه سفیر عشق است که روایت مختار ثقفی را از سلول‌های ابن زیاد تا سفر به مکه و آغاز قیام و پیروزی آن را در بر می‌گیرد.

این اثر در سبک اکشن سوم شخص شمشیری تولید شده و دارای ۱۲ مرحله و بیش از چهار ساعت گیم پلی است. فصل قیام با محوریت کارکتر مختار ثقفی دارای ۴۵ دقیقه روایت سینمایی است و نسبت به بازی سفیر عشق، روز واقعه که نخستین محصول این تریلوژی محسوب می‌شود پیشرفت‌های متعدد در زمینه بهینه‌سازی، کیفیت گرافیکی و گیم پلی داشته است.

بازی رایانه‌ای مختار: فصل قیام روایتگر داستان سفر قهرمانی مختار ثقفی است که از زندان ابن زیاد آغاز شده و تا امارت کوفه در قامت رهبری بزرگترین قیام خونخواهی سیدالشهدا ادامه پیدا می‌کند. فصل قیام پس از بازی سفیر عشق: روز واقعه جدی‌ترین بازی مذهبی – تاریخی در کشورمان است که با تحقیقات وسیع و مشورت با کارشناسان مذهبی بازینامه آن تدوین شده است.

این اثر تلاش دارد در یک روایت تعاملی مخاطبان گسترده بازی‌های رایانه‌ای را با فضای تاریخ اسلام از یک منظر جذاب و تاثیر گذار آشنا سازد. دید بازی سوم شخص و سبک آن اکشن شمشیری (Hack And Slash) است. همچنین گیمر در این بازی سیر رخداد‌های تاریخی را از منظر شخصیت مختار پی می‌گیرد و در روند بیان بخش‌هایی از زندگی ایشان به واگویی تابستان گرم کوفه سال 61 هجری خواهد پرداخت و اتفاقات تاریخی از بدو ارتباط مختار و مهران ایرانی، دشمن بنی‌امیه و آل زبیر، نقش افرادی مانند بن کامل، عبدالله ابن زبیر، محمد حنفیه، ابن زیاد و … را در یک روند تعاملی درک خواهیم کرد.

تقریبا تمام نبرد‌ها با شمشیر انجام می‌گیرد و کارکتر اصلی (مختار) با سه سلاح سرد شمشیر، شمشیر و سپر و دو شمشیر به مبارزه با دشمنان می‌پردازد، به غیر از چند مورد خاص که ممکن است با تیرکمان یا چاقو باشد.

خش اصلی روایت بازی در مسیر سفر مختار و شهر مکه رخ می‌دهد، اما بر اساس مستندات تاریخی بررسی مکان‌های متنوعی نظیر مکه مکرمه، طائف، واحه‌های عراق عجم، زندان کوفه، دارالاماره، منزل مختار و مسجد اعظم کوفه شبیه سازی شده است. همچنین برای نخستین بار بر اساس نقشه‌های تاریخی به طور کامل شهر کوفه و مکه مدلسازی شده است.

تنوع محیطی
از نظر تنوع محیطی و روایی، با توجه به داستان بازی که روایت‌گر چگونگی شکل گیری قیام مختار ثقفی و در قالب چند گذشته نمایی به حوادث پیش از کربلا و حین آن است و از سال‌های ۶۱ هجری الی ۶۷ هجری در بازه روایی داستان جای می‌گیرد هر چند تمرکز روایی داستان بر چگونگی شکل‌گیری قیام مختار تا موفقیت آن و رسیدن به امارت کوفه می‌باشد. بدین ترتیب روایت محیطی این اثر فاخر اسلامی در بخش‌های متعدد نظیر شهر کوفه، طائف، مکه، منازل بزرگان شهر نظیر مختار، کیسان ابوعمره…، دارالعماره، مخفیگاه‌های دشمنان و … رخ می‌دهد.

روایت داستان
روایت داستان بازی فصل انتقام (روایت قیام مختار ثقفی) در قالب تعامل با بیش از ۱۵ کارکتر شناخته شده تاریخی و بالغ بر ۲۵ کارکتر مهاجم شکل می‌گیرد که هر یک علاوه بر پیش برد داستان بازی نقش و شخصیت منحصر به فردی را ایفا کند. دیالوگ‌های این کارکتر‌ها به صورت انتخابی و هدفمند است و گیمر می‌تواند با دقت در دیالوگ‌های برقرار شده بین کارکتر اصلی و کارکتر‌های در تعامل مسیر داستان را طی کرده و گره‌گشایی نهایی را انجام دهد.

علاوه بر روند روایی بازی، در گیم پلی ان نیز اکشن‌های هدفمند و ماموریت‌های مشخصی در نظر گرفته شده است که بازیکن را در موقعیت‌های منحصربه فردی قرار می‌دهد تا علاوه بر لذت بردن از یک بازی رایانه‌ای با اتفاقات آن برهه حساس به شکلی تعاملی آشنا شود. همچنین بیش از ۳۰ کارکتر بی‌تاثیر در روند حرکتی کاراکتر بازی برای القای حس محیطی در نظر گرفته شده است، کارکتر‌هایی در لوکیشن‌هایی نظیر شهر کوفه، مکه و طائف.

موسیقی
موسیقی در سبک اکشن شمشیر زنی یکی از عناصر حیاتی است، با توجه به فضای پویا و سه بعدی که موقعیت‌های متفاوتی برای بازیکن ایجاد می‌کند، جهت القای ریتم، تغییر موقعیت و برانگیختن احساسات متنوع در مخاطب موسیقی یکی از اصلی‌ترین عناصر محسوب می‌شود، با توجه به این مهم در بازی فصل قیام بیش از ۴۰ دقیقه موسیقی اختصاصی تهیه شده است. برای تولید این موسیقی تماما از ساز استفاده شده است و تلاش بسیاری شده است تا کیفیتی در خور داشته باشد تا رضایت مخاطبین داخلی و خارجی را برآورده سازد.

دوبله
بازی‌های روایت محور سال‌ها در کشور ما با توجه به حجم بسیار زیاد متن‌ها و گفت‌وگو‌های داخل بازی و مهم بودن درک متن‌ها با اقبال کمتری رو به رو بودند، زیرا تعداد افراد مسلط به زبان انگلیسی حجم بسیار کمتری از مجموع گیمر‌ها را شامل می‌شود.

اما با گسترش فناوری تولید بازی‌های رایانه‌ای درکشور عزیزمان، این مشکل برطرف شده و براقبال مخاطبان به عناوین دارای محتوا و قصه محور روز به روز افزوده می‌شود، در بازی مختار فصل قیام علاوه بر تکیه به این نکته مثبت تلاش شده با همکاری با اساتید دوبله کشور حس بسیار برجسته‌ای برای مخاطبان ایجاد کرد. تیمی مشتمل بر ۲۱ نفر از اساتید دوبله کشور با هنرمندی استاد منوچهر والی زاده در نقش مهران و استاد میثم نیکنام در نقش مختار با مدیریت حسام صادقی نیکو وظیفه صداپیشگی این اثر اکشن و هیجان انگیزو درعین حال روایت‌گر را بر عهده داشته‌اند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *