0
ایران، تهران
ایران، تهران
مهدی جعفری بازی‌ساز برتر جشنواره فجر در گفت‌وگو با آنا: برنامه هفتم توسعه فرصتی برای بهبود صنعت بازی است

مهدی جعفری بازی‌ساز برتر جشنواره فجر در گفت‌وگو با آنا: برنامه هفتم توسعه فرصتی برای بهبود صنعت بازی است

مهدی جعفری جوزانی بازی‌ساز برتر نهمین جشنواره بازی رایانه ای  فجر در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا: برنامه هفتم توسعه فرصتی برای بهبود صنعت بازی است/ هویت‌بخشی به بازی‌سازان در جشنواره‌های ملی

خبرگزاری علم و فناوری آنا- زینب خسروی؛ صنعت بازی یکی از تأثیرگذارترین صنایع برای انتقال فرهنگ و تمدن یک کشور محسوب می‌شود. برای همین می‌توان بازی را از مهم‌ترین صنایعی دانست که در رشد و توسعه ملت‌ها نقشی مهم و اساسی دارد.

ایران از ظرفیت و استعداد خوبی در زمینه بازی‌سازی برخوردار است؛ اما با این وجود، آن‌چنان که باید به آن توجه نمی‌شود و در اولویت برنامه‌ریزی و تصمیم‌های مهم کشور قرار نمی‌گیرد. اگر توجه و حمایت لازم صورت بگیرد این صنعت می‌تواند در اقتصاد کشور مثمر باشد.

دهمین دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر امسال پس از چهار سال وقفه برگزار شد که این موضوع را می‌توان گام مثبتی برای توسعه این صنعت دانست. این جشنواره می‌تواند ضمن نمایش استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه جوانان ایرانی، اهمیت این حوزه را به همه متولیان و دست‌اندرکاران آن و مسئولان مربوط نشان دهد.

با توجه به برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر و اعلام برگزیدگان در اختتامیه این مراسم به سراغ مهدی جعفری جوزانی مدیرعامل موسسه منادیان، یکی از بازی‌سازان برتر این رویداد رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.

سفیر عشق؛ قهرمانی یک سردار ایرانی در دوره تاریخی کوفه

آنا:‌ شما در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر به‌عنوان بازی برتر سال انتخاب شدید، درباره بازی‌هایی که ارائه کردید،توضیح دهید.

جعفری جوزانی: با سه بازی سفیر عشق، مختار و فرمانده مقاومت در این رویداد ملی شرکت کردیم. موضوع بازی سفیر عشق درباره سفر قهرمانی یک سردار ایرانی به نام مهران است که از مدائن به کوفه می‌رود. این داستان همزمان با ورود مسلم‌بن‌عقیل به کوفه و اتفاقاتی که در آن برهه زمانی می‌افتد. اصل ماجرای این بازی روایت آن دوره تاریخی با قهرمانی یک سردار ایرانی بوده است.

در بازی مختار همان سردار ایرانی برای قیام بعد از واقعه کربلا به کمک مختار می‌آید. بازی دیگر هم ماجرای داعش و شکستن محاصره با مقاومت مردمی و سردار دل‌ها بوده است.

خواندن تیتراژ در یک بازی رایانه‌ای ایرانی برای نخستین بار

آنا: موفق به کسب ۷ غزال زرین از دهمین جشنواره فجر شدید، رمز موفقیت خود را چه می‌دانید؟

جعفری جوزانی: در وهله اول کیفیت فنی و بصری آثار مورد توجه تیم تولید قرار داشت. جلوه‌های بصری ونکات فنی تولید بازی را مورد توجه قرار دادیم و سعی کردیم اثری کامل را ارائه کنیم.

سالار عقیلی خواننده مطرح کشورمان تیتراژ این اثر را خوانده است. داشتن تیتراژ برای یک بازی رایانه‌ای در ایران پیش از این مرسوم نبود. مجموعه‌ای از اساتید دوبله ایران هم با ما همراه شدند و گویندگی آن را برعهده داشتند.

دقت بسیاری روی موضوع محتوا گذاشتیم؛ چرا‌که معتقد هستیم ضمن اینکه اثر باید سرگرم کننده باشد، لازم است پیام درستی را به مخاطب خود القا کند. طبیعتاً همه این عوامل باعث شد که آثار در بازار داخلی و در جشنواره فجر مورد توجه مخاطبان و داوران قرار گیرد.

برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی برای بهبود صنعت بازی است/ هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها کمک می‌کند نه تولید!

آنا: این ۷ غزال زرین را برای چه سبک‌هایی دریافت کردید؟‌

جعفری جوزانی: بهترین بازی سال، بهترین داستان، بهترین دستاورد هنری، موسیقی و صداگذاری، بهترین بازی فرهنگ بنیان و روایت.

مسئولان به صنعت بازی توجهی ندارند

آنا: ایران در حوزه بازی‌سازی چه جایگاهی دارد؟

جعفری جوزانی: ایران در این حوزه از لحاظ ظرفیت تیم‌های تولید و قابلیت‌ جوانان وضعیت مناسبی دارد؛ اما اینکه چقدر می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم محل اختلاف است؛ زیرا صنعت بازی در میان مسئولان خیلی مهجور است. علت هم این است که برگردان فارسی کلمه گیم در ایران به بازی تبدیل شده و خیلی از مسئولان این موضوع را جدی نمی‌گیرند و بازارسازی درستی برای تولیدکنندگان بازی اتفاق نمی‌افتد.

صنعت بازی‌سازی ایران ثابت کرده که بازی‌سازان خارق‌العاده و خلاقی دارد
در عین حال بازار مصرف ایران در حوزه بازی به نسبت جمعیت، جزو کشورهای بسیار مورد توجه است و به شدت از بازی در کشور ما استقبال می‌شود. طبق آمار بیش از ۳۴ میلیون نفر به طور میانگین روزانه ۹۵ دقیقه بازی می‌کنند؛ اما سهم ما در بازار جهانی ناچیز است. دلیلش این است که مسئولان به بازی توجه نمی‌کنند و زیرساخت‌های مناسب در اختیار بازی‌سازان نیست و حمایت مالی درستی از ساختار بازی‌سازی اتفاق نمی‌افتد.

همچنین در حوزه زیرساخت‌های فنی، قوانین و مقررات اشکالاتی هست که امید است با احیای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر مسئولان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند تا بتوانیم موفقیت‌های بهتر و بیشتری را در ایران شاهد باشیم.

هویت‌بخشی به بازی‌سازان با برگزاری جشنواره‌های ملی

آنا: برگزاری چنین رویدادهایی چه آورده‌ای برای بازی‌سازان دارد؟

جعفری جوزانی: انگیزه تولیدکنندگان را افزایش می‌دهد. توجه مسئولان و مردم را نسبت به صنعت بازی ایران بیشتر می‌کند و باعث می‌شود مسئولان دقت و توجه بیشتری روی اکوسیستم بازی در کشور نشان بدهند. شاید هم بتوانیم از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم. توجه و هویت بخشی و انگیزه دادن به بازی‌سازان طبیعتا اتفاقات بزرگی را رقم می‌زند.

آنا:‌ بیشتر از نقاط ضعف گفتید، نقاط قوت چطور؟

جعفری جوزانی: تیم‌های بازی‌ساز ایران بزرگ‌ترین قوت کشور هستند و صنعت بازی‌سازی ایران ثابت کرده که بازی‌سازان خارق‌العاده و خلاقی دارد. حتی در بزرگ‌ترین شرکت‌های خط تولید بازی در دنیا هم اسامی بازی سازان ایرانی دیده می‌شود که توانستند خودشان را نشان دهند. امیدوارم به بهترین نحو بتوانیم از این ظرفیت‌های بالقوه استفاده کنیم.

برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی برای بهبود صنعت بازی است/ هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها کمک می‌کند نه تولید!

بازی؛ اثرگذارترین رسانه برای انتقال پیام به کودک و نوجوان

آنا: چرا ساخت و تولید بازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ضرورت دارد؟

جعفری جوزانی: اثرگذارترین رسانه دنیا برای انتقال پیام به مخاطب به خصوص برای رده سنی کودک و نوجوان، بازی است. مخاطب بدون واسطه با محصول در ارتباط است و این باعث می‌شود که رسانه بازی بسیار مؤثر باشد.

ایران بیش از ۳۴ میلیون علاقه‌مند به بازی دارد و طبیعی است. به‌واسطه این ابزار و دانش و تکنولوژی می‌توانیم روایت‌های خودمان را داشته باشیم. از تاریخ معاصر و قهرمانان ایران که در کشور ما کم نیستند هم می‌توانیم به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. این گونه هم مردم خودمان با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا می‌شود هم مردم دنیا را به واسطه این ابزار با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا می‌کنیم.

احیای جشنواره فجر توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

آنا: آیا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیگیر دغدغه‌ها و مشکلات بازی‌سازان هست؟ این نهاد تا چه اندازه توانسته کمک کند؟

جعفری جوزانی: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به حد توان توانسته کاری کند و تلاش خودش را می‌کند؛ اما مسئله فراتر از این بنیاد است؛ زیرا بنیاد اندازه‌ای که بتواند انجام می‌دهد، نمونه‌اش هم احیای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر است که پیگیر برگزاری آن بود با اینکه برخی باعث تعطیلی این جشنواره شده بودند.

باید حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه بودجه، زیرساخت و محتوا از صنعت بازی انجام شود تا شاهد رشد این صنعت بسیار توانمند باشیم
باید ببینیم دولت و حاکمیت به چه میزان اختیار در منابع و حمایت‌ها را از بنیاد انجام می‌دهند و مجلس شورای اسلامی چقدر در حوزه قوانین اختیارات به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌دهد. خیلی از بازی‌سازان نارضایتی ممکن است داشته باشند از کمبودها که در ظاهر گردن بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است در حالی‌که اینطور نیست. بنیاد حال حاضر انصافاً تلاش خود را می‌کند، آنچه که مشکل است حوزه قوانین و مقررات و حمایت بالادستی‌ها است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

برنامه هفتم توسعه؛ فرصت مناسبی برای بهبود صنعت بازی

آنا: برای بهبود وضعیت این حوزه چه باید کرد؟

جعفری جوزانی: برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی است. اخباری دارم از اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اقداماتی را انجام داده برای اینکه در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه موضوع بازی به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم در شورای نگهبان و مجموعه تشخیص هم مانعی برای این موضوع نباشد و تبدیل به بند قانونی در برنامه هفتم توسعه شود.

لازم است حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه بودجه، زیرساخت و محتوا از صنعت بازی شود تا شاهد رشد این صنعت بسیار توانمند با استعدادهای ناب باشیم. ایجاد و توسعه کسب و کارهای صنایع دیجیتال می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی را فراهم کند و گردش اقتصادی حوزه بازی به اقتصاد کلان کشور کمک بزرگی خواهد کرد و در حوزه صادرات و خروج ارز از کشور هم تأثیر بسزایی دارد. امیدوارم که این اتفاق خوب به‌زودی رقم بخورد.

برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی برای بهبود صنعت بازی است/ هوش مصنوعی در توسعه بازی‌ها کمک می‌کند نه تولید!

هوش مصنوعی می‌تواند در توسعه بازی‌ها کمک کند نه تولید بازی!

آنا:‌ نسبت هوش مصنوعی با بازی‌سازی را چه می‌دانید؟

جعفری جوزانی: فعلا در مورد این موضوع نمی‌شود به صورت قطعی صحبت کرد، چون هوش مصنوعی ابتدای راه خودش است‌؛ اما آنچه که تاکنون از هوش مصنوعی شاهد هستیم این است که می‌تواند در توسعه بازی‌ها کمک کند نه تولید بازی. در آینده توسعه هوش مصنوعی قطعاً نیاز به برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کارشناسی دارد و بیشتر آن زمان می‌شود در موردش نظر داد.

هوش مصنوعی را خیلی برای تولید آثار هنری جذاب نمی‌دانم؛ زیرا این آثار برخواسته از روح انسان است و هوش مصنوعی نمی‌تواند خیلی در حوزه هنر اثر لازم را به مخاطب القا کند.

برخی هم با توسعه هوش مصنوعی نگران از دست دادن مشاغل خود هستند؛ اما هوش مصنوعی نمی‌تواند بازی‌سازان را حذف کند. برخی از شغل‌های بازی‌سازی ممکن است تغییر پیدا کند؛ اما حذف نمی‌شوند. امیدوارم بازی به آنچه که استحقاقش را دارد در جایگاه ملی و بین‌المللی برسد.

انتهای پیام/

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *